Ajoneuvovarustelun ja ilmastoinnin asiantuntija!

040 566 01 82

Avoinna arkisin 8:00 - 16:00   

PR-Varustelu Oy

Vuorelankatu 7
20320 TURKU
040 566 01 82
pr@pr-varustelu.fi
www.webastoturku.fi

 

Avoinna arkisin 8:00 - 16:00

OLEMME LOMALLA 1-12.7.

Me autamme Ukrainaa!

Auton ilmastointihuolto kokemuksella

 

R134a ilmastointihuolto alk. 69€ sis 200g kylmäainetta.

Hinta sisältää voiteluaineen, väriaineen, työn ja 200g kylmäainetta, ylimenevältä osalta kylmäaineen veloitus on 10€/100g.

 

Huollamme ja korjaamme myös uudemmat R1234yf kylmäaineella olevat järjestelmät.

 

Autoilmastoinnin perushuolto suositellaan tehtäväksi joka toinen vuosi, vanhemmille autoille suosittelemme sitä kerran vuodessa. Ilmastointihuollon hinta määräytyy tehtyjen töiden perusteella. Ilmastoinnin perushuolto eli ns. kylmäainehuolto sisältää seuraavat toimenpiteet:

  • Järjestelmän testaus
  • Järjestelmän tyhjennys
  • Ilmastointijärjestelmän tyhjiöinti
  • Voiteluaineen ja UV-väriaineen lisäys
  • Kylmäaineen täyttö
  • Järjestelmän testaus ja raportointi

Jos auton ilmastointijärjestelmän kylmäainevajaus on huoltohistoriaan nähden suuri, on järjestelmälle suoritettava koeponnistus.

Aikaisemmin autoista pystyi vaihtamaan myös kuivainsuodattimen, mutta nykyään se on integroitu osaksi lauhdutinkennoa ja käytännössä sitä ei pysty erikseen vaihtamaan. Jatkuvatoimisessa kompressorissa ei ole erillistä magneettikytkintä, mikä irrottaa kompressorin mekaanisesti apulaitteiston hihnapyörästöstä. Jatkuvatoiminen kompressori on myös aina muuttuvatilavuuksinen, eli kompressorin tuottoa säädetään tarpeen mukaan. Kun ilmastointi on kytketty pois päältä, kompressorin tuotto on nolla tai hyvin lähellä sitä, mutta kuitenkin kompressori pyörii ja tarvitsee voitelua. Kylmäaineen voiteluaine sitoo itseensä kosteutta. Jos kosteutta ei poisteta, se aiheuttaa järjestelmän sisäpuoleista syöpymistä.

Edellä mainitut seikat lisäävät säännöllisen ilmastointihuollon tärkeyttä.

Ilmastointijärjestelmän desinfiointi

Kytkettäessä auton ilmastointi päälle saattaa sisälle tulla joskus tunkkainen haju. Kyseessä on yleensä mikrobikasvusto höyrystinkennon pinnalla. Kotikonstina voi kokeilla aerosolityyppisiä desinfiointiaineita, jotka tehoavat suhteellisen hyvin ja ovat helppoja käyttää. Vaikeammissa tapauksissa käytössämme on useita desinfiointiaineita ja -tapoja. Desinfioitaessa ilmastointijärjestelmää tulee myös raitisilmansuodatin vaihtaa.

Vuodon etsintä ja koeponnistus

Jos ja kun ilmastointi ei puhalla kylmääilmaa autoon totuttuun tapaan, niin todennäköisesti kylmäainetta on vuotanut järjestelmästä ulos. Useimmiten silloin ei enää riitä pelkkä perushuolto vaan järjestelmä on koeponnistettava ja varmistettava ettei se vuoda.

Kylmäaine ei kulu! Jos kylmäainetta häviää, on kyse aina vuodosta. Eri asia on miten pieni vuoto on löydettävissä. Jos ilmastointijärjestelmä tyhjenee vuodessa tai sitä joutuu täyttämään useamman kerran vuodessa, on kyseessä vuoto joka pitää selvittää. Täytettäessä vuotavaa järjestelmää on riskinä, että voiteluaineen määrä ei riitä kompressorin voiteluun. Tämä aiheuttaa kalliin kompressorivaurion, jonka lisäksi vuotavan järjestelmän täyttö on kylmäaineasetusten vastainen toimenpide.

Automaattiasemien tekemällä alipainetestillä ei ole juuri mitään merkitystä. Huoltolaite mittaa tyhjiöimisen jälkeen mahdollista paineen nousua ilmastointijärjestelmässä. Ilmastointijärjestelmässä jossa täyttömäärä on 500g, riittää 10-20 g:n kylmäainemäärä nostamaan järjestelmän lepopaineen normaaliksi eli noin 5 bar:iin. Automaattinen alipainetesti ei kykene löytämään vuotoa, vaikka ainetta olisi alle 5% oikeasta määrästä. Vastaavasti autoissa, joissa on imupuolella varaaja-kuivain, alipainetesti saattaa virheellisesti ilmoittaa järjestelmän vuotavan, vaikka kysymys on varaajan jäätymisestä johtuva kylmäaineen vapautuminen hitaasti testin aikana. Tässäkin tapauksessa voi olla, että talteenotossa on saavutettu täysi kylmäainemäärä, mutta alipainetesti kertoo vuodosta. Jos ilmastointijärjestelmä on täysin tyhjä, voidaan jo olettaa, että järjestelmässä on vuoto ja suoritetaan koeponnistus typellä. Alipainetesti on kuitenkin ainoa ”testi” mikä voidaan automatisoida.

Koeponnistuksessa tyhjä ilmastointijärjestelmä täytetään korkeapaineisella typpikaasulla, jonka jälkeen järjestelmän komponentit käydään läpi vuodonetsintäaineella. Vaahto kertoo vuodosta. Vuotava komponentti on vaihdettava uuteen. Vuoto voi paljastua myös UV-väriaineella edellyttäen, että järjestelmään on lisätty fluorisoivaa väriainetta joka näkyy UV-lampun valossa. Monesti väriaine antaa vihjeen vuodosta, joka varmistetaan koeponnistuksella. Väriaineella tapahtuvan vuodon etsinnän huonona puolena on, että kylmäainetta pitää ensin vuotaa järjestelmästä ilmakehään, jotta vuotokohta voidaan havaita.

Ilmastoinnin korjaukset

Yleisin ilmastointivika on auton edessä oleva vuotava lauhdutinkenno. Esim. Peugeot 307 ja 407 sekä Citroen C4 ja C5 -autoissa ilmastointi vuotaa useimmiten juuri lauhdutinkennosta. Ilmastointijärjestelmän vaurioituessa on aina selvitettävä vaurion syy ja aiheuttaja. Esim. VW Passat, Golf, Touran, Skoda Octavia ja Superb autoissa ilmenee useasti kompressorivaurioita. Vähimmäistapauksessa on vaihdettava uusi kompressori, lauhdutin ja kuivainsuodatin, huonossa tapauksessa myös paisuntaventtiili ja höyrystinkenno. Lisäksi ilmastoinnin putket on puhdistettava huolellisesti. Jos autoon vaihdetaan pelkkä kompressori, niin on enemmän kuin todennäköistä, että uusikin kompressori vaurioituu järjestelmään jääneen epäpuhtauden takia. Kompressorin takuun ehtona on aina, että järjestelmä on puhdistettu ammattitaitoisesti. 

Ilmastointiputki voi myös vuotaa. Erityisesti pitää välttää johtojen ja nippusiteiden kiinnitystä alumiinisiin ilmastointiputkiin. Ilmastointiputki vuotaa useasti mm. seuraavissa autoissa: Ford Focus ja Mondeo, Peugeot ja Citroen, Renault Jos korjaamamme ilmastointi kuitenkin vuotaa 3 kk sisällä tyhjäksi, emme veloita korjauksen yhteydessä ilmastoinnin uudesta täytöstä.

Uudemmalla R1234yf kylmäaineella varustetuissa autoissa on havaittu runsaasti lauhdutinvuotoja. R1234yf kylmäaine on jo itsessään paljon kalliimpaa kuin vanhempi R134a kylmäaine joten selvästi vajaan järjestelmän täyttöä emme voi missään tapauksessa suositella ilman koeponnistusta. Jos "huollatat" vuotavan ilmastointijärjestelmäsi marketin pihalla ja parin viikon päästä se ei enää toimi, olet saattanut heittää parikinsataa euroa kankkulankaivoon!

 

Ainakin uudemmissa Ford, Honda, Jaguar, Nissan ja Renault henkilöautoissa on havaittu runsaasti lauhdutinvuotoja. Useimmiten saamme vuotavan kennon vaihdettua jo saman päivän aikana ja tietysti takuulla!

 

Käytä aina asiantunijaliikettä jossa onnistuu niin vianmääritys, kuin korjaus ja ilmastoinnintäyttö!

 

Yli viidentoista vuoden kokemuksen ansiosta varastostamme löytyvät kaikki yleisimmät ilmastointijärjestelmien varaosat. Asennamme kaikki myymämme osat, emmekä toimita ilmastoinnin varaosia postilla emmekä matkahuollolla.

Me autamme Ukrainaa!