Ajoneuvovarustelun ja ilmastoinnin asiantuntija!

040 566 01 82

Avoinna arkisin 8:00 - 16:00

PR-Varustelu Oy

Vuorelankatu 7
20320 TURKU
Puh. 02 435 43 01
040 566 01 82
pr@pr-varustelu.fi
www.webastoturku.fi

Avoinna arkisin 8:00 - 16:00

webasto Euro6 moottorin lämmitys

Euro 6 moottorin lämmittäminen. 

Liikkeellä on monenlaista osittain virheellistäkin tietoa Euro6 moottorien lämmityksestä, tässä vähän selvitystä ja tarkennusta asiaan:
Osassa Euro6 moottoreissa moottorinvikavalo syttyy esilämmityksen jälkeen. Euro 6 moottorien esilämmitys ongelmat johtuvat lähes yksinomaan auton moottoriohjainlaitteen ohjelmistosta. Tämä ei siis koske automaattisesti kaikkia Euro6 autoja vaan pientä osaa niistä.

Miksi moottorinvikavalo syttyy? 


Kun ajoneuvo on ollut poissa käytöstä n. 6-8 tunnin ajan, kaikkien lämpöantureiden pitäisi näyttää kuta kuinkin samaa lukemaa. Auto tekee siis tarkastuksen ennalta määritellyn seisonta-ajan jälkeen. Jos auto esilämmitetään, niin silloin moottorin lämpötila-anturit näyttävätkin selvästi suurempaa lukemaa kuin esim. ulkolämpötila- ja imuilmalämpötila-anturit. Tällöin moottorinohjainlaite tekee päätelmän viallisesta anturista ja moottorinvikavalo syttyy.

Webasto

Webasto lämmittää moottorin lämmitysajasta ja ulkolämpötilasta riippuen jopa lähes +80°C lämpöiseksi. Joissain Euro6 moottoreissa tämä aiheuttaa vikavalon syttymisen, mutta suurinta osaa Euro6 moottoreita voidaan lämmittää kuten ennenkin. Osassa autoissa missä moottorin esilämmittäminen sytyttää moottorinvikavalon asia voidaan kiertää merkkikohtaisella kylmästartti sarjalla, moottorin ohjainlaitteen uudelleen koodauksella tai muulla sopivalla keinolla. Webaston merkkikohtaiset kylmästarttisarjat toimivat ainoastaan Webaston lämmittimien kanssa, ne eivät siis toimi Eberspächer eikä Venäläisten saati Kiinalaisten lämmittimien kanssa. Pieni osa autoista on sellaisia, joiden moottoria ei voida esilämmittää polttoainelämmittimellä. Lähes kaikkiin näihinkin autoihin voidaan kuitenkin asentaa polttoainelämmitin niin että se lämmittää vain sisätilaa, kunnes auto käynnistetään. Suuri osa autotehtaiden asentamista alkuperäislämmittimistä ovat juuri tällä periaatteella toimivia ns. Mukavuuslämmittimiä.

Lohkolämmittimet


Defalta ja tai Calixilta löytyy lähes kaikkiin uusiin autoihin sopiva lohkolämmitin. Nämä ovat valmistajan testaamia pohjoisiin olosuhteisiin ja toimivat luotettavasti. Mallista riippuen ne ovat joko säteilylämmittimiä, letkulämmittimiä tai perinteisiä auton lohkoon tulevia lämmitysvastuksia. Säteilylämmitin lämmittää joko auton öljypohjaa, sylinterilohkoa tai sylinterikantta.

Markkinoilla on myös yleismallisia kiertovesipumpulla varustettuja letkulämmittimiä. Nämä ovat harvoin valmistajan testaamia johonkin tiettyyn automalliin. Yleismallisen lämmittimen asentaminen uuteen autoon vaatii jo suurempaa tietotaitoa.

Varmimmin saat lämmittimen asennettua maahantuojanvaltuuttamassa Webasto tai Eberspächer asennuspisteessä. On sitten kyse polttoainelämmittimestä tai lohkolämmittimestä, lämmityksen ammattilaisilta löytyy tieto mitä moottoria voidaan mitenkin lämmittää.

Älä arvo äläkä Googleta vaan kysy asiantuntijoilta.

Valtuutetut Webasto asennuspisteet